Löpning

Varför trängas på gymmet när naturen bjuder på ett skådespel av färg och frisk luft.

Jag ska börja med att göra en lång resa kort. Här i Eskilstuna började man för två år sedan att anordna en springtävling som har fått namnet Å-VARVET.

För två år sen hade jag ingen tanke på att jag själv skulle springa loppet för jag kunde inte springa (enligt mig själv då).

Men sommaren 2011 efter att Å- varvet hade varit så bestämde jag ändå mig för att "prova" springa och en runda blev till två runder och efter nyår/ Januari 2012 köpte jag mig ett par ordentliga löparskor, Då hade jag som mål att springa 2 gånger i veckan, men till våren och sommaren var tanken att jag skulle öka med fler rundor. Motivationen till att ta en morgon eller kvällsrunda förstod jag skulle bli betydligt högre då det börjar bli ljusare ute.

Tillsammans med ett par vänner anmälde vi oss till Vår ruset i Västerås (5 km) Då sprang jag på 25 minuter. vilket då också var mitt mål.

Nästa steg var att orka springa hela Å varvet under 55 min, det är en kvartsmara.

Efter ha tränat i månader tillsammans med min vän Sandra så skulle vi klara det.

Nästsista löpträningen innan Å-varvet blev en runda i spåret på 7.5 km och tiden stannade på 44minuter,

2 dagar innan Loppet blev jag sjuk och jag kunde inte vara med och springa =(.

Efter all den träning som vi / jag hade lagt ner, så kändes det riktigt tugnt att inte få vara en del av hela den dagen. Sandra sprang in på 56 min SUPER BRA JOBBAT!.

Efter det där bakslaget så har jag bara sprunget enstaka gånger.

Och nu är det flera månader sen sist och jag har märkt på kroppen att den var mer slimmad och jag såg med "vältränad" ut inför det loppet sommaren 2012.

Jag och Sandra planerar att anmäla oss till Å- Varvet 2013.

För mig blir den anmälan ett sätt att nå mitt personliga målsnöre.

Om jag inte har något att träna för (springa för) så skulle jag ha väldigt svårt för att komma ut och springa, tycker faktiskt inte att löpträning är speciellt roligt (anledingen till det är nog för att jag tycker att det är rätt tufft/hårt/ jobbigt)...

Jag ska nu införskaffa mig lite nya löpar kläder sen så ska jag börja vässa formen igen.

Jag tror att det är viktigt att man hittar sin egen nivå.

NIVÅ 1 (Du vill komma igång!)

NIVÅ 2 (Du vill vässa formen)

NIVÅ 3 (Du vill nå loppform)

Så hur ska man göra om man är på Nivå 1?

Jag tror att du ska fördela dina träningspass så att du har en vilodag mellan varje träning, kör jogginintervaller. Där du värmer upp med 10 minuter snabb gång. Jogga sedan 1 minut och gå 1 minut (en intervall övning) Ju bättre flås du får så öka minuterna på löpningen.

För att sedan kunna förbättra din uthållighet gå då så snabbt du bara orkar i 60 minuter

Lycka till!

 
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0