Träning och alkohol, en dålig kombination

Jag läste en artikel om just hur INTE BRA det är att dricka alkohol. Alkohol är ju aldrig bra men jag tänkte ta upp vad för skada alkoholen gör för oss som tycker om att träna.

Myten som säger att en kväll på krogen förstör två veckors träning riktigt så är det inte, men tre dagar tar det i varje fall för kroppen att återhämta sig efter en party kväll.

Jag liksom många andra där ute lever hyfsat sunt i veckorna, tränar och har delvis koll på vad de stoppar i sig. MEN Så kommer helgen och allt rasar, man ger sig ut på krogen och häver både en och två öl. ( i mitt fall så hade jag druckit rosé vin eller cider.) Jag kanske är ute 2 gånger i kvartalet, men tar gärna ett eller två glas vin på helgen tillsammans med vänner och familjen=).

Under alla år som jag har tränat så har jag bara gått och tränat 2 gånger efter en party kväll. Tyvärr så är det lönlöst att träna dagen efter så jag fattar inte ens varför jag gjorde det.  Om du sticker ut på ett träningspass innan kroppen är klar med nedbrytningen, så får du ingen uppbyggande effekt av din träning. Tvärt om blir träningspasset bara mer nedbrytande – kroppen har inte tid att börja bygga upp slitaget från träningen när den är upptagen med alkoholen.
Så varför gör vi det då (inklusive jag) Förmodligen för att däva det dåliga samvetet efter allt skräp som man har stoppat i sig och druckit.

Punkt j-vla slut sista gången som jag satte min fot i träningslokalen efter en ute kväll var i Lördags.

FAKTA!

* Alkoholen påverkar din fysiska styrka, återhämtning, förbränning och prestation. Effekten från fyllan kan sitta i en bra bit in i nästa vecka

* För kroppen är alkoholen ett gift. När du börjar dricka så stannar i princip allting annat av, och din kropp lägger all energi på att ta hand om och bryta ned alkoholen.

* Alkoholen rubbar vätskebalansen i kroppen.
Så när du går till träningen dagen efter så har du redan vätskebrist innan passet ens har startat. Det blir rätt tydligt att bakfylleträning inte är någon bra idé. HALLÅ alla som har gått till träningen dagen efter vet även med sig att orken tryter snabbt. Vet ni varför JO för att levern är fullt upptagen med att bryta ned alkoholen, och har inte tid att hålla uppe blodsockernivån.

* Träningspasset dagen efter partyt ger inte heller någon effekt, eftersom kroppen saknar byggstenar att reparera kroppen med. Också proteinsyntesen stannar av efter alkoholintag, och som bekant är det proteinet som bygger musklerna. Alkoholen bryter ned musklerna.

* Vi får heller inte glömma att alkoholen i sig är duktigt rikt på kalorier. Det är faktiskt den fjärde kalorikällan för oss, förutom fett, kolhydrater och protein. Men medan exempelvis kolhydrater och protein innehåller fyra kalorier per gram, så innehåller alkohol ungefär sju kalorier per gram. När du får i dig alkohol, så väljer kroppen dessutom att ta energin från den. Fettförbränningen stannar helt av.

Alkoholkalorierna är dessutom helt "tom" energi för kroppen, utan några nyttiga näringsämnen att ta upp.
Fyllehunger har alla hört och någon gång varit med om. Att hamna på kebaben eller gatuköket på väg hem från krogen är i princip självklart. Om det ändå kunde stanna där nej, nej dagen efter kommer suget återigen efter att få äta fet mat.

Där med inte sagt att man aldrig kan dricka alkohol/ festa bara för att man tycker om att träna nej, nej! Men man borde kanske börja välja sina tillfällen mera.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0