Det ger mig och flera andra en liten extra kick

Idag ska äntligen löpar skorna på. Ett uppehåll på ca 1½ månad kommer göra det betydligt tuffare idag. Men spelningslistan är laddad, mobilen är laddad och jag är sååå laddad. (springsäsongen är snart här) och jag kommer att skriva om den en heldel fram över här på bloggen.
Dels så kan ni följa mig och min utveckling då ja har planerat att springa två lopp i vår/sommar.
Jag kommer att komma med olika tips till er läsare om hur man dels kan göra för att springa smartare/ bli bättre, eller hur man kan öka motivationen till att vilja springa mera. 

Jag ska berätta om en artikel som jag har läst.
Vi alla vet att man springer snabbare när man får ha musik i öronen, (håller alla med mig?!) MEN hittills har ingen forsare kunnat fastställt att det är rytmen i musiken som gör att man orkar det där lilla extra.
För att försöka ta redan på hur det ligger till så gjordes det en undersökning på en grupp människor som lät tjugo försökspersoner göra knäböjning med hopp (squat jump) som det heter under ett styrketräningspass. Detta fick de göra med och utan musik. Resultatet visade TYDLIGT att dessa personer utvecklade extra krafter när de lyssnade till musik. De hoppade inte högre men de lyckades utföra den här övningen hela 20 procent snabbare och det ger en högre total effekt.
Alltså dra på musiken i öronen när du springer, eller be instruktören under ett pass att dra på musiken lite extra.
Forskning visar alltså att kroppen har möjligheten att prestera lite bättre om du lyssnar på musik. Om du vill prestera maximalt så är mitt råd GLÖM INTE MUSIKEN.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0