Detta kanske kan hjälpa DIG på vägen

Några tips för ett mer / eller fortsatt hälsosamt 2012.
Har du haft svårt med bra matvanor och småäter en heldel?
Efter en 4-3 veckors semester så har man oftast kommit ur matvanorna, vilket jag tycker är helt rätt, man kan inte hela tiden tänka på vad man stoppar i sig, när man stoppar i sig det. Livet är till för att njutas speciellt på semestern vem orkar hålla på och tänka på bra frukost, mellanmål bra lunch nyttig kvällsmat. När det är som varmast brukar både 1 och 2 glassar slinka ner (för mig) och godiset åker fram fast att det tex är en tisdag kväll. Alla grillkvällar som har varit inte orkar jag hela tiden tänka på vad det är jag stoppar i mig. MEN bara för att det är semester så slutar INTE jag att TRÄNA för det.
Jag ÄLSKAR att träna och jag ser inget hinder att inte fortsätta göra det fast att det är semester. Att man sedan hoppar över ett ett, två peller flera pass för att man är bortrest eller har främmande det är en sak.
 
 Så här var det för mig: 
Det var inte förrens jag fick min dotter och jag började plugga som mina matvanor blev bra.
Innan det vet jag inte hur jag åt, inte var det bra och sunt i alla fall.
När skolan började hösten -09 blev min vardag mer strukturerad och fasta tiden tog form. Där med föll matvanorna och mattiderna på plats i mitt liv.
På vardagarna ( när skolan har dragit igång) äter jag min frukost ca kvart i 8
Mellis 10-10.30
Lunch 12.00
Mellis 15-15.30
Kvällsmat 17-17.30
 Kvällsfika 20.00

Det bästa med det här är att jag hinner aldrig bli riktigt, riktigt hungrig hemligheten till det är MELLANMÅLEN som jag äter 3 gånger varje dag.
Glöm ALDRIG att äta MELLANMÅL!!!.
Jag tror att de är nykeln till att man kan hålla en jämnvikt.   

Nu ska även du få koll på dina matvanor!
Ett tips är att storrensa i kyl, frys och skafferiet först. Ge bort eller släng alla sådana livsmedel som du vet att du lätt småäter av. Det som finns hemma äter man av, så se till att få bort frestelserna.
Fyll istället kyl, frys och skafferiet med alla härliga mer hälsosamm livsmedel som:
Bönor
råris
Linfrön
pumpakärnor
nötter (i alla olika sorter!)
makrill
tonfisk
vitlök
ägg
keso
grönsaker
avocado
frukt
alla tänkbara skaldjur
fisk
kyckling
kött
Listan kan bli lång.

Under rubriken Januari 2012 kan ni hitta några rätter som jag brukar laga. Gå gärna in och kika om ni har "torka" på alternativ till "nyttigare" lätta maträtter
Rätterna är:
Kräftskjärtar med avokado
Lövbiff med fransk potatissallad
Räksallad med gazpachodressing
räkomellet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0